OutreachSuriname.reismee.nl

Warapa kreek

Vandaag zijn we naar de Warapa kreek gegaan.

Om daar te kome rijdenwe eerst naar Alkmaar, een voormalige plantage. Daar stappen we in een bootjeop en varen de commowiijne op.

Langs de grote rivier de commowijne zijn er heel wat vervallen plantages, de Alliancre , een citrusplantage is nog wel actief. nadat we de lunch daar hebben hebruikt gasan we achterop een tractor door de immens grote plantage rijden en stoppen we onderweg om de sinasappels te plukken en te proeven.. het is ontzettend warm

De Warapa kreek is een zijtak van de Coomowijne rivier. Tot 2008 was de kreek 60 jaar lang onbegaanbaar geweest per bootje. In 2008 heeft een nederlands echtpaar de kreek uitgebaggerd en is hij weer begaanbaar. Het bijzondere aan de kreek is dat hij uimondt in de oceaan. Het varen in de kreek is bijna sprookjesachtig te noemen. je vaart als het ware door een tunnel van groen met af en toe een lichtstraal door de takken heen. Om je heen hoor je de geluiden van het oerwoud.. omdat het zo warm is laten de dieren zich verder niet zien. En ineens zien we onze omgeving veranderen... meer licht.... veel dode bomen en we ruiken de zee al.. en dan ben je ineens met je boot uit de kreek en bevindt je je op de oceaan... als de hgids ons wijst op de rode ibissen in een boom... lijkt het alsof ze hem hebben gehoord en ineens vliegen ze op en zien we dat er veel meer vogels in die bomen zaten: wel een stuk of twintig in de kleuren rood, wit en blauw. vliegen door elkaar .. wat een bijzonder schouwspel.. iedereen is overwhelmed.. en niet niemand heeft het vast kunnen leggen op de foto of film.. het ging zxo snel en onverwachts...

..Op de terugweg is het wat koeler en komt het oerwoud langzaam meer tot leven.. we zien o.a. doodskopaapjes die over de kreek springen van de ene boom naar de andere boom. Eeen roofvogel blijft onverstoorbaar op een tak zitten als we nog geen 50 cm onder hem door varen. Het voelt alsof hij daarmee wil zeggen.. dit is mijn gebied.. ik tolereer jullie voor eventjes.

Uiteindelijk komen we weer terug op de commowijne en varen terug naar Alkmaar.. Moe en nog stil van alle indrukken..In alkmaar staat de bus klaar en rijden we richting paramaribo.. moe maar voldaan .. Thuisgekomen hebben we nog net genoeg energie om een snelle hap te nemen en dan richting hotelkamer....

Lia

Ik ben niet zo van de reacties, maar wil toch even laten weten dat ik ontzettend geniet van de reis door Suriname met jullie. Het lijkt me helemaal geweldig de prachtige natuur en al die bijzondere dieren en ik zie Ank al helemaal genieten als ze naar die dolfijnen kijkt die mee zwemmen. Helemaal te wow. En het lijkt me heel bijzonder om een dienst in Suriname mee te maken. Volgens mij zijn ze daar niet zo op tijd en krijgt God heerlijk de ruimte. Geweldig. Geniet ervan en van elkaar. LIefs Lia

jonne

Het is duidelijk dat jullie het naar je zin hebben en dat God dichtbij je staat... Geniet van deze spirituele ervaringen, moge deze jullie sterker maken...