OutreachSuriname.reismee.nl

Browmsberg

vanochtend vroeg uit de veren. we worden om 1/2 7 opgehaald om naar brownsberg te gaan. het is een natuurreservaat in het brokopondo district. In dit gebied wordt ook aktief goud gerwonnen..omdat het ook veel illegaal goud zoeken betreft ( er wordt veel goud gevonden op dit moment) wordt er gepatrouilleerd door een speciale politie. als we het gebied inrijden houdt de geasfalteerde weg ook op.We gaan langs slingerweggetjes , langs afgronden en rijden met de 4 wheel drive bus door grote modderpoelen. De mensen achterin de bus worden af en toe bijna gelanceerd.....Volgens adamo gaan we op deze manier zeker 550 m omhoog.. we deden er een uur over...voor de beeldvorming.

Als we boven zijn hebben we een prachtig uitzicht over het Brokopondo stuwmeer. Maar nu gaat onze inspanning pas echt beginnen. Adamo durft het niet aan met zijn knie en blijft achter. De tocht gaat nu per voet door het woud.. klimmen , dalen , over hele kleine paadjes. We gaan richting de Leon waterval... in de minder droge tijd is er veel water en is het een soela ( een plek waar je op de rotsen bij de waterval kan zitten en het water over je heen laten vallen..De gids vertelt al snel dat we er niet teveel van moeten verwachten omdat het nu de droge tijd is..De wandeling op zich is te doen... ware het niet dat we gek werden van de grote paatrdevliegen, die steken .. dwars door je kleding heen... om gek van te worden... als we bij de waterval komen is het toch een mooi gezicht.. ook al is ie nu niet zo groot...we blijven er even hangen voor foto's, maar gaan toch maar weer snel terug .. dezelfde route.. dezelfde steekvliegen. samen met nog een stel heb ik er flink de vaart in.. ik ben echt klaar met die vliegen.. de terugtocht gaat wat beter dan heen.. maar we lopen ver voor de gids uit... als we aan de goudpolitie die patrouileren vragen of we nog de goede weg gaan... vraag ik of we niet in de achterbak mogen... brutaal.. maar het ze vinden het wel goed.. wij zitten al lang aan ons frisje als de rest na een kwartier binnen komt strompelen...de terugreis met de bus gaat hobbeldebobbel .. ditmaal soms steil naar beneden..het went... tegen 6 uur rijden we Paramaribo weer in... dit was voor mij ( Ank)de laatste dag, morgenochtend de koffer pakken en afscheid nemen van adamo.. nu nog maar even niet aan denken